Nationella minoriteter
Uppgift: Du ska beskriva Sveriges fem nationella
minoriteter. Samer, tornedalingar, sverigefinnar, romer och judar. Använd
dessa frågor i din beskrivning.
1. Hur länge har de bott i Sverige? Hur många bor i
Sverige idag? Vilket är deras språk? Vilken är deras religion?
2. Ge exempel på hur minoriteten har förtryckts i Sverige.
3. Du ska också redogöra för vilka rättigheter de har.
4. Samerna har också en särställning som urbefolkning i
Sverige, vad menas med det?
Skriv vilken källa du använder dig av.
Du ska också resonera om varför du anser att de är
trovärdiga (alltså förklara varför du kan lita på dem)
Använd dessa frågor när du är källkritisk:
Vem har gjort webbsidan?
Är det en myndighet? Organisation? Företag?
Privatpersoner? Någon som kan ämnet?
Varför är webbsidan gjord?
För att informera? Luras? Propagera för en åsikt? Sälja
något? Underhålla?
Hur ser webbsidan ut?
Finns det någon kontaktinformation? Är texten seriös?
Fungerar länkarna? Hänvisas till källor?
Kan du få information från andra ställen?
Har du jämfört med andra sidor? Vilken var den bästa
källan?
Vem som helst kan lägga ut webbsidor på internet! Var
källkritisk!
Du kan använda dig av läroboken eller källor du hittar på
internet. Är biblioteket öppet kan du gå in där och leta.
Skriv tydliga rubriker: Samerna, skriv sedan en text där du besvarar frågorna.
Ny rubrik: Källkritik, ny text där du skriver vad du får fram om hemsidan. Välj en hemsida att vara källkritisk till vid varje minoritet. En hemsida till samer, en till tornedalingar och så vidare.
Kunskapskrav:
Eleven kan redogöra för de nationella minoriteterna och
deras särställning och rättigheter.
Eleven kan söka information om samhället och använder då
olika källor på ett i huvudsak E, relativt väl C, väl A, fungerande sätt
och för då enkla och till viss del E, utvecklade och relativt väl C,
välutvecklade och väl A, underbyggda resonemang om källornas trovärdighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar