Massmedias uppgifter:
1. Informera
2. Underhålla
3. Granska
4. Förklara
Massmedias etiska regler (ansvar)
1. Ge korrekt
information.
2. Inte döma
någon som inte har blivit dömd i domstol.
3. Ge
möjlighet till folk att få förklara eller försvara sig. Exempelvis ska en
människa få säga sin åsikt om den har fått något negativt mot sig.
4. Respektera
människor och inte lämna ut personliga uppgifter om dem.
5. Inte
publicera bilder och namn hur som helst.
Fyra krav på en nyhet
1. Den ska beröra många människor, dvs.
händelsen ska ha betydelse för många eller många ska påverkas av den.
2. Ju närmare
oss någonting händer, desto större blir nyheten för oss och i lokal media.
3. Färsk och
dramatisk. Händelsen/nyheten ska vara aktuell, dvs. det ska ha hänt nyligen.
4. Kända
personer och känslor. Kändisar är beroende av att synas i medierna och medierna
tjänar på att skriva om dem eftersom det gör att fler läser artiklarna då många
är nyfikna på kändisars liv. Små händelser kan ha stort nyhetsvärde om det är
en liten händelse som många reagerar på, dvs. en katt som sitter instängd
någonstans kan bli en stor nyhet om många blir känslomässigt berörda.
Censur:
När man
medvetet tar bort vissa saker för att förhindra att allmänheten ska få reda på
det. Kan vara att man inte har med kritik mot regeringen eller att man tar bort
nakenscener i en film. Det kan också vara att man inte visar otäcka bilder på
t.ex. dödsoffer på tv-nyheter.
Propaganda:
”Reklam” som
ska visa på hur bra en regering eller diktator är.
Offentlighetsprincipen:
En rättighet
som innebär att alla svenska medborgare (vanliga människor och journalister)
kan få läsa t.ex. alla mejl och brev som en politiker eller myndighet har fått.
Vinkla:
Ibland läggs fokus på vissa
detaljer och ibland utesluter vi en del fakta, exempelvis kan medierna välja ut
vissa händelser som de rapporterar om, samt lägga olika perspektiv på en
händelse.
Public service:
Media som
inte har någon direkt ägare och som inte finansieras (=får pengar från) reklam. Media som
har ett tydligt syfte att ge samhällsinformation och granska.
Kommersiell media:
Media som har en tydlig ägare/ägargrupp och som finansieras genom reklam.
Media som har en tydlig ägare/ägargrupp och som finansieras genom reklam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar